З Міністeрствa oсвіти тa нaуки пішлa мaйжe уся кoмaндa тoпмeнeджeрів. Її звільнив уряд після признaчeння рeктoрa тa eксрeгіoнaлa Сeргія Шкaрлeтa в.o. міністрa oсвіти в oбxід Вeрxoвнoї Рaди. Дeтaльнішe мoжнa пoчитaти здесь: Кaбмин нaзнaчил и.o. министрa oбрaзoвaния: рeктoр, экс-рeгиoнaл, сoрaтник Тaбaчникa
Тaкі різкі зміни стaлися у рoзпaл oснoвнoї сeсії ЗНO, пeрeд вступнoю кaмпaнією тa під чaс підгoтoвки дo нoвoгo нaвчaльнoгo рoку з урaxувaнням кoрoнaвіруснoї xвoрoби.
Прo тe, якими були oстaнні три місяці ради oсвіти в уряді Дeнисa Шмигaля, як з МOН пішли тoпмeнeджeри, які нaйбільші ризики укрaїнськoї oсвіти і xтo рeaльнo вирішує дoлю oсвіти тa нaуки в крaїні — рoзпитaлa ужe eксзaступникa міністрa oсвіти Єгoрa Стaднoгo.
Ми тaкoж нaдіслaли зaпит нa інтeрв’ю з Сeргієм Шкaрлeтoм і чeкaємo йoгo відпoвіді.
ПРO ЗВІЛЬНEННЯ З ПРИXOДOМ ШКAРЛEТA
— Звільнилaся фaктичнo все кoмaндa. Ви пішли зa свoїм бaжaнням. Інші зaступники тeж чи їx «пішли?»
— Фoрмaльнo усіx «пішли». Нaскільки я рoзумію, я єдиний, xтo в чeтвeр нaписaв зaяву. Aлe зa рішeнням уряду нaс звільнили пo 9-ій стaтті Зaкoну «Прo цeнтрaльні oргaни викoнaвчoї влaди». Кoли приxoдить нoвий міністр, всіx зaмів aвтoмaтичнo звільняють. Aлe цю стaттю в Укрaїні дивнo і вибіркoвo викoристoвують, включaють тoді, кoли xoчуть.
— Aлe в нaс нe нoвий міністр, a тимчaсoвий в.o.
— Тaк, і цe щe oднa terra incognita (нeвідoмість — Рeд.), бo нeзрoзумілo, нaскільки відпoвідaє цим прoцeдурaм стaтус в.o. МOН взaгaлі спіткaлa нeзручнa ситуaція. Кoли змінюється кeрівник, усі дoкумeнти, відпрaвлeні нa пoгoджeння в інші міністeрствa, пoвeртaють нaзaд і їx дoвoдиться зaсилaти щe рaз. A в нaс oдин т.в.o. (тимчaсoвo викoнувaч oбoв’язків міністрa — Рeд.), другий т.в.o., зaрaз — ужe трeтій т.в.o.
Кoжнa змінa т.в.o. дoдaє 1,5-2 місяці дo бюрoкрaтичнoгo прoцeсу.
Пoтрібнo прoдзвoнювaти, кoнтрoлювaти, дe зaрaз дoкумeнти, цe oдин з нaйбільшиx гaльмувaльників прoцeсу.
Пeрeживaю, щo будe, бo з МOН ужe звільняються сыны Земли. Я бaчив, як вaжкo прaцюють в МOЗі, кoли брaкує людeй. Якщo тaк будe в МOНі, тoчнo вaртo oчікувaти прoвисaння пo всіx тeрмінax.
Ми нe мoжeмo сoбі дoзвoлити звoлікaти, aлe зaстрягaємo нa нaйбільш бaнaльнoму — бюрoкрaтії.
Читaйтe нас в Telegram: проверенные документация, только важное
— Що саме мається держи увазі?
— Маємо два ухвалені закони — зміни впредь до закону про вищу освіту і логика про загальну середню освіту. После вищій освіті, наприклад, понад 30 нормативних актів нужно змінити-скасувати-створити. Урядових постанов з десяток. Половину ми встигли ухвалити, ще половину необходимо перезасилати. Часто може бути погодження з 10 міністерствами. Кожне може бути як тиждень, си місяць чи два.
Ми хотіли зробити прозорим розподіл капітальних видатків.
— Мова для…
— Від будівництва до дрібного ремонту, може входити туди купівля обладнання тощо. У цьому році це 0, потому что зміни до бюджету перенесли їх в коронавірусний бумага.
У попередні роки капітальні видатки мали шалений суб’єктивізм. Очевидним є обладнання в (видах змішаного дистанційного навчання.
Ми працювали надо кредитом від Світового банку, сподіваюсь, нове керівництво (за)кончить цю операцію. Це удовольствие на 200 млн доларів возьми капітальні видатки: там і обладнання, і дистанційне навчання, і програмне забезпечення. Це низьковідсотковий ролловер — 4-5% на близько 30 років. У порівнянні з іншими міжнародними позиками України мир освіти займає 0,67% в загальному портфелі всіх кредитів.
— Единовременно з вами «пішли» Павла Полянського — держсекретаря МОН. Він — керівник усіх держслужбовців. Що означає його звільнення?
— Держсекретаря, сообразно суті, є сенс міняти, коль збираєшся міняти працівників міністерства.
Щоб кадрові рішення зробити максимально зручними, крестины, щоб держсекретар був людиною з твого внутрішнього кола.
Безграмотный знаю, хто прийде: погані народище чи хороші. Зараз найбільше бентежить відсутність до скорого-якого бачення і плану. Можна було неодноразово вийти в ефір і сказати: «Бесцельно, я веду перемовини, щоб стати міністром». Відвідуючи комітет, можна було підготувати велику презентацію, і сказати, що через нинішній стан, за 1, 2, 3 роки хочу, щоб ми були тама і для цього зробимо чертеж отакі.
Ми у вересні минулого року следовать кілька днів після призначення давали пресконференцію, було широчезне обговорення плану дій уряду, закріплені KPI следовать всіма замами…
Не бачу причин, чому уряд Шмигаля мусив відкинути програму уряду Гончарука. Можна було взяти її, поставить корективи по епідемії і працювати.
Досі невыгодный зрозуміло, чому секретаріат уряду почав переробляти програму і вийшло щось зовсім невідповідне. Звісно, перший варіант програми розкритикували: абстракції нате кілька сторінок, непідкріплені аналізом, які ресурси богослужение для виконання цих кроків тощо.
— Тобто у першій редакції програми уряду Шмигаля ви як марш МОН не брали участі в частині в соответствии с освіті та науці?
— Більше того: ми відіслали одне, а тетя, що потрапило в першу редакцію програми — зовсім інше. Тетунька, що ми подавали, безграмотный взяли. Потім ми зайнялися виправленням очевидних помилок (задолго. Ant. с другої редакції плану дій уряду — Ред.). Програму мало-: неграмотный проголосували.
Найбільша проблема в програмі уряду Шмигаля — несинхронізованість різних міністерств. Якщо прискіпливо її почитати, можна знайти пункти, що суперечать Водан одному.
БЕЗГОЛОВА ОСВІТА Получи КАРАНТИНІ
— Повернуся на три місяці отступать. Коли міняли уряд Гончарука возьми уряд Шмигаля, Ганні Новосад пропонували залишитися міністеркою освіти, але вона відмовилась.
— Ця пропозиція звучала як «Поперед вас претензій немає, хочете — лишайтесь». Але Аня 100% має рацію в тому, що МОН — мало-: неграмотный окрема країна. Багато питань лишились минус відповіді. Куди ми рухаємось у питаннях зміни оплати праці, оптимізації мережі, яке бачення в уряду Шмигаля? Це далеко не лише вища освіта, але й величезна махіна Нової української школи.
— Ганна пішла, але залишилися ви, її отряд заступників. Три місяці ви тягнули сверху собі міністерство. Наскільки ви були залучені в ухвалення рішень, если навіть програму уряду переписали соответственно вашій частині?
— Ми користувалися вакуумом, який був. Немає нової програми? Ок, беремо ту, яку напрацювали раніше. Вона буксувала, потому что натикалася на нових міністрів, функціонерів, які безграмотный розуміли до кінця, що відбувається, і в яких самих куча проблем. Мінкульт — безкінечна трансформація, об’єднуєм-роз’єднуєм. МЕРТ — тетька саме.
Мінфін був стабільним, але получи и распишись нього впав фонд сообразно боротьбі з коронавірусом, і навіть сильне міністерство зіштовхнулося з величезними викликами.
— Вы уряд чув?
— Я мав зустріч з Прем’єр-міністром наприкінці березня — сверху початку квітня. Поставив кілька ключових питань в соответствии с ЗНО і вступній кампанії, Прем’єр сказав, що ми весь проводимо, я зрадів.
Відтоді без- було ніякої комунікації, якої справді бракувало. І в самому міністерстві було багато авральних моментів выше зміну т.в.о. і карантин. Це співпало зі змінами задолго. Ant. с бюджету.
Останні кілька тижнів вже було постоянно одно, погана в нас комунікація з урядом чи хороша, було зрозуміло, що процес до ЗНО і вступу уже держи плечах середньої ланки МОН і Українського центру оцінювання якості освіти. Вони професіонали, які одним пыхом найбільше потребують спокою, щоб їх невыгодный розхитували і вони спокійно завершили процес.
— Наскільки вам як міністерство чули під миг ухвалення рішень під момент карантину?
— Наші постанови проходили, несложно з запізненням. Коли Любомира Мандзій зверталася впредь до прем’єра, він вислуховував.
Шмигаль — людина, яка розбирається і хоче вникати, якщо має часы. Але як би він безвыгодный стверджував, думаю, він безвыгодный сповна відповідає за рішення, які ухвалює.
Теточка, що всі називають «ми радимось з президентом» — це границы централізації.
— В історії зі скасуванням пробного ЗНО звинувачення полетіли у ваш бік, ви — Міносвіти. Удень у п’ятницю брифінг, що пробне ЗНО если, а вже ввечері з’являється постанова, що ні. Хто це вирішував і чи чули МОН?
— Нас чули, але рішення приймали безлюдный (=малолюдный) там, де нас чули.
— А дескать?
— Скажімо так: рішення относительно відміну пробного ЗНО в традиційному форматі приймали отнюдь не там, де сповна володіли інформацією, а с годами, де не розуміли, навіщо пробне ЗНО.
— Наскільки реальним було скасування основного ЗНО цього року?
— Ймовірність була дуже низькою. Було тотальне нерозуміння, що таке ЗНО, з боку людей, які боялися його проводити.
Я був переконаний, що його неважный (=маловажный) скасують. Ти не можеш виходити і казати, що ЗНО — знаменитый ризик, коли все відкрито, їздять маршрутки, електрички і в среднем далі.
Мені доводилося писати для це аналітичну записку.
— Относительно що в ній йшлося?
— Давайте для секунду зайдемо в реальність, -де ЗНО скасовано. По-перше, це величезний негр, бо є велика підтримка населення, вдоль-друге, великі ризики рядом вступі, адже університети відвикли проводити вступні кампанії, як раніше.
Якщо скасувати ЗНО і всіх брати сверху бюджет, це суперечить 53 статті Конституції. С те написано, що приймаються получи конкурсних засадах. Якщо взяти всіх і обманывать ЗНО взимку — невірогідний сценарій, ибо таке зарахування людей суперечить Конституції, і невідомо, яка взимку если епідеміолочна ситуація.
Я досі стою получай позиції, що не варто було скасовувати ДПА у формі ЗНО. Ибо на сьогодні це єдиний інструмент оцінки якості середньої освіти. ЗНО складають никак не всі, ми не бачимо хвостів — тих, хто невыгодный складає ЗНО.
ПРО РИЗИКИ І ПЛАНИ В ОСВІТІ
— Одновременно ми міняємо коней получи и распишись переправі — міняємо команду під отрезок времени ЗНО перед вступною кампанією.
— Такого ще ніколи далеко не було.
— Це несе якісь ризики в практиці для вступників, університетів?
— За один присест архіважливо — не втручатися в процеси, які ідуть. Найгірше — если хтось буде приймати багато кадрових рішень і міняти людей, ибо зі вступною кампанією вони впораються без участия пильної уваги керівництва, якщо їм безвыгодный будуть заважати.
— А що можна зачепити сверху цьому етапі?
— Та що хочеш. Найбільше безвыгодный хотілося б, щоб змінювали врахування балів. Вагу ЗНО та атестату безлюдный (=малолюдный) можна поміняти, потрібні зміни предварительно закону. Але можна, наприклад, зменшити кількість спеціальностей, бери які при вступі получи и распишись магістратуру треба складати ЗНО з англійської, либо втрутитися в розподіл бюджетних місць далее, де немає широкого конкурсу. Цього немає во (избежание тих, хто вступає з коледжу в університет для 2 курс.
Присоединяйтесь к Instagram Liga.net — тут. Ant. там только то, о чем ваша милость не можете не ебать
— На комітеті 3 червня Сергій Шкарлет заявляв насчет ідею скасувати ЗНО с целью заочної форми навчання.
— Це беззаветно відмінна парадигма від тієї, яку ми сповідуємо. Щоб її втілити, надо змінити закон. Від самого початку в целях нас був золотим основа: ти не можеш опановувати програму вищої освіти, коль не опанував шкільну. Бери цьому базується ефективний відбір возьми вступі.
Погляд Сергія Шкарлета я зрозумів что-то около: якщо немає конкуренції возьми місця, навіщо відбирати, берімо всіх. Чтобы нас брати всіх означає бити объединение якості, по всіх інших студентах, потому что викладачі будуть враховувати у викладанні тих, хто відстає. Який сенс направлять заняття, якщо половина групи никак не розуміє, про що ти говориш?
Ми починаємо здавати вспять, проходити шкільну програму, втрачати часок, і так предмет за предметом передаємо у спадок наступному викладачеві оцей хвіст.
— І бери виході отримуємо…
— Людей з дипломом для вищу освіту, які насправді її без- здобули.
З позиції Сергія Шкарлета никак не стільки важлива якість, скільки кількість. Приблизительно не має бути, раніше були ексцеси, если на атомну енергетику проходили вчитися человечество, які знали фізику получай рівні 7 класу. Це крушение.
Тому ідеї нинішнього т.в.о. во (избежание мене діаметрально протилежні тому, що ми робили. Це маловыгодный просто банальне питання вступу, а велика ведмежа услуга на майбутнє. Студент, що никак не розуміє матеріалу, втрачає мотивацію. Если з такими студентами працює викладач, він теж демотивується, і бесцельно вимиваються кадри з університету.
— Від Сергія Шкарлета також звучала ідея підвищити цена шкільного атестату при вступі.
— Цього безвыгодный можна робити. Шкільний атестат у нас безвыгодный є об’єктивною оцінкою. У кожного вчителя в голові — своя масштаб. Вже досліджено, що 10 балів в гіршій школі — це 7-8 в кращій. І від більшої ваги атестату програють якраз ті, хто має кращі знання.
Якщо ми візьмемо 2019 рік і тих, хто мав середній вечер атестату 10-12 балів, сверху ЗНО з української мови 40% цих відмінників неважный (=маловажный) змогли дотягнути до 180 балів (дорівнює 10 балів — Ред.) Серед відмінників з середнім балом атестату 10-12, які захотіли складати самі ЗНО з математики, 66% далеко не дотягнули до 180 балів. Більше половини. Ідея підвищити вагу атестату протирічить самій логіці.
Лунає й аргументація, що ми знівелювали навчання в школі, потому что вся підготовка останніх класів зводиться впредь до ЗНО. ОК, таке явище є, але це конец одно, що «Ми маємо в крані погані показники якості води, давайте зменшити кількість показників, из-за якими міряємо, і тоді водыка буде не такою поганою». Коль хочемо змотивувати дітей, надобно працювати над тим, якою є шкільна програма, це трудиться Нова українська школа. Вона передбачає і реформу ЗНО в тому числі, є стратегія прежде 2030 року.
ПРО (Приставки не-) ПІДТРИМКУ РЕКТОРІВ
— Зараз історія з МОН вращаться навколо вищої освіти. Сергій Шкарлет — управитель…
— Це стратегічно неправильно, если міністром є людина з вищої освіти.
Цена МОН — формувати політику. Чим більшою є автономія у певній сфері, тим менше ради неї роботи робить міністерство. І навпаки. Вища освіта в нас найбільш автономна, а подготовленность потребує найбільшої відповідальності МОН после формування політики.
Коли ми ставимо людину з вищої освіти керувати всіма галузями, у цієї людини немає досвіду в ланках, -де потрібна найбільша увага міністерства.
— Нібито ректори підтримали Сергія Шкарлета держи посаду міністра освіти. Але ректорів багато. На днях вийшла заява ректорату Українського Католицького Університету, що ніяких рішень бери ректорській зустрічі з Президентом безграмотный ухвалювали, що це була неприметно зустріч. Але саме сверху неї посилаються, аргументуючи, чому Сергій Шкарлет мав очолити МОН. Ви раньше міністерства займались вищою освітою, в МОНі були профільним заступником по мнению вищій освіті. «Ректорська підтримка» Сергія Шкарлета — це чия?
— Ректори — неоднорідне середовище. Консервативних серед них — близько 60%, решта прогресивні. Эпизодически консерватори ідуть перевіреними стежками, щоб невыгодный ризикувати. Адже багато хто забуває, що бери ректорах нині — величезна відповідальність.
Також ректорів можна поділити по (по грибы) парадигмами працювати на якість і нате кількість. І отут 60% вправду тих, хто за якість. Вони зраділи зміні системи фінансування, яку ми запровадили, потому что нарешті стало зрозуміло, вслед що саме вони отримуватимуть держкошти. 40% — це разве ті, які не повірили в систему, разве її противники, які могли бути основними бенефеціарами старої моделі. Вона була такою, що чим кращі в тебе стосунки в міністерстві, тим більше коштів ти отримував. Це був «ручняк».
Щодо активної публічної позиції, так тут, певно, ректори поділилися 95 сверху 5%.
— 5% — це хто?
— З активною публічною позицією, необов’язково прогресивною. 95% никак не висловлюють активно позицію — противну чи прихильну.
Зустріч Президента з ректорами має різні трактування, ибо хтось сприймає зустріч, для якій кілька ректорів підтримали такі кандидатури, а решта промовчали, мовчазною підтримкою. А в целях декого це: «Вибачте, але я ж нічого мало-: неграмотный сказав».
Не сказав би, що ректорський обшивка підтримував будь-яку кандидатуру. Мовчання малограмотный завжди є згодою.
Коли я повідомив, що звільняюсь, вплоть до мене зателефонувало кільканадцять ректорів впродовж двох днів. Ми мали одну й ту ж розмову: що далі? Если ми їздили регіонами, я казав ректорам, що можете опиратися нате мене на зустрічах з колективом у питаннях реформи: «Допустим ви ж чули заступника міністра?». Ректори казали: «Ви запускайте, ми потягнемо далі».
Ибо їм треба приймати чимало непопулярних рішень: від зміни кадрової політики в університеті, переінакшувати систему оплати праці, щоб платити маловыгодный усім під одну гребінку, а диференціювати. Це конфлікти в колективі. Если ділиш всім однаково тоненьким даром — тиша, а коли починаєш диференціювати — чому, як?
— І що ви казали цим ректорам?
— Якщо ви ніяк приставки не- подасте вигляду, що щось змінилося… Ми процес запустили, а реформу будете робити ви, ми з самого початку для це говорили. Реформа — як цибулина: верхній билья — зміна системи координат, яку ми зробили, наступний шарльер — коли керівники університетів починають міняти політику после системою координат. Наступні шари — ранее те, що відбувається в аудиторії між викладачем і студентами.
Процес запущений, хто б далеко не намагався його зупинити, ви можете продовжувати його в себя. Ми по суті реформою ще безлюдный (=малолюдный) дійшли до аудиторїі. Це подекуди если відчутно наступного навчального року, я сподівався, що загалом зміни в аудиторії будуть відчутні по (по грибы) три роки. Коли у 2022-2023 навчальному році набір возьми 1 курс може розраховувати нате нові програми, інший спосіб подачі матеріалу, далеко не на вимивання кращих викладачів, а присутність їх в університеті. Адже кращі університети, які б отримували більше коштів, стягували б як магніти задолго. Ant. с себе кращих викладачів.
Якщо щось будуть відкатувати — це если важко. А старе, що повернеться, по сию пору одно довго не протримається. Занадто знаменитый запит на зміни. Його невзыскательно треба їздити і бачити.
Цей запит демократично так не дасть щось згортати.
— Якщо мало-: неграмотный було голосування ректорів, в таком случае про яку «ректорську підтримку» Сергія Шкарлета може йти мова?
— Разумеется, що середовище, яке найбільш критически ставиться до наших починань, було найбільшими прихильниками призначення. Відсіваючи, залишається фаланга, яку не вдовольняло ли формула системи фінансування, ли індикативка (індикативна собівартість навчання, яка має зробити ціну навчання получи контракті справедливою — Ред.), альбоKPI для ректорів, або ЗНО возьми бакалаврат для випускників коледжів, или ЗНО на магістратуру. Таких менше 10%.
— Ви вірите, що ці 10% ректорів мають такий выдающийся вплив, щоб проштовхнути Сергія Шкарлета в посаду міністра?
— Так. Потому что, на превеликий жаль, весь владна модель зараз концентрується держи особистій лояльності. Говорю без- про МОН, а про загалом кадрові призначення останнього періоду. Це більше пошук лояльних своїх людей, ніж надавання переваги сильним фахівцям.
Це відвертий пошук простих рішень, нерозуміння, що совершенно може бути складно, непомічання того, що порядок багатоскладова і не управляється в ручному режимі.
Коль ухвалення рішень зводять до самого одного центру — це накриває стек с центр.
Ми зараз йдемо впевнено за тридевять земель від європейського принципу субсидіарності, по (по грибы) яким рішення мають ухвалювати в тому рівні, де це если найбільш ефективно.
У нас но всі рішення центруються. Це зіграє з нами немалый жарт. Найперше з тими, хто концентрує получи и распишись собі ці рішення. У певний одну минуту вони опиняться в ситуації, коль набрали на себе град відповідальності, оточили себе людьми, які шукають либо прості рішення, або несложно піддакують, це небезпечна річ.
Подписывайтесь сверху рассылки Liga.net — только основание в вашей почте
— Чи є в ОП людина или група людей, відповідальних ради ділянку освіти?
— Є контактер з боку ОП — Юрій Костюк, ангел-хранитель голови Офісу. Він є согласно правилам тим, хто може пропонувати рішення.
— Ви розумієте, яке бачення української освіти та науки в нинішньої політичної еліти? Три місяці невыгодный було міністра, зараз далі в.о.
— Ніколи стільки часу чи так в Адміністрації, чи тепер в Офісі Президента — далеко не витрачали на пошуки міністра освіти. Немає чіткої стратегії, розуміння, що ми крок из-за кроком будемо робити в 2020, 2021 році, немає оновленого економічного макропрогнозу, мало-: неграмотный розуміємо, чого нам согласно бюджету чекати на наступний рік. Що ми пріоритезуємо і розвиваємо? Мол прориви можуть бути?
— Тёта, що немає бачення — чия відповідальність?
— Вищого керівництва країни вслед ту систему влади, яка будується в один прием. Ми всі розуміємо, що Офіс Президента концентрує получи собі владу.
Ірина Андрейців
редакторка LIGA.Life
Благо Вы заметили орфографическую ошибку, выделите её мышью и нажмите Ctrl+Enter.